تیرچه از مصالح ساختمانی می باشد که در کف و سقف ساختمان به کار برده می شود و در برابر فشار بار وارده تحمل خوبی را از خودشان نشان می دهند. این تیرچه ها می توانند وزن زیاد اجزای خود را به خوبی تحمل نمایند. یکی از انواع این تیرچه ها تیرچه پیش تنیده می باشد. قیمت انواع مختلف از تیرچه ها با هم تفاوت های بسیار زیادی دارد. این قیمت گذاری انواع تیرچه بر اساس یک سری شاخص ها تعیین می شود. در واقع هزینه تیرچه برای شما تنها به قیمت آن بستگی ندارد. از قیمت های دیگری که بر هزینه شما در ساختمان برای تیرچه پیش تنیده تاثیر دارد هزینه اجرای سقف می باشد که شامل تهیه و اجرای بلوک، بستن دور کار، آرماتور بندی و بتن ریزی می باشد. همچنین تهیه بتن و آرماتور نیز در هزینه شما موثر است. پروفیل عامل دیگری می باشد که قیمت تمام شده آن در هزینه تیرچه پیش تنیده اثر دارد.

سوله تیرچه پیش تنیده

سوله تیرچه پیش تنیده

اما در حالت کلی اگر بخواهیم مجموع هزینه و قیمت تیرچه پیش تنیده را با دیگر انواع تیرچه مقایسه نماییم، مشخص می شود که تیرچه پیش تنیده از هزینه کمتری نسبت به آن ها برخوردار می باشد. تیرچه های پیش تنیده نسبت به دیگر تیرچه از صرفه جویی ۱۵ تا ۳۰ درصدی برخوردار می باشد که در دهانه های بزرگتر حتی این صرفه جویی تا حدود ۵۰ درصد هم می رسد. قیمت گذاری تیرچه همچنین به اندازه سفارش هم بستگی دارد. بسیاری از تیرچه های پیش تنیده از شرایط گارانتی و ضمانت نیز برخوردار هستند. شرکت های مختلفی در ایران وجود دارند که اقدام به خرید و فروش این محصولات می کنند و بازار آن ها داغ است. شاید همین تنوع برند ها عاملی باشد تا قیمت های آن ها هم با هم رقابتی باشد و بتوانید تیرچه های ارزان را راحت تهیه نمایید.

مقایسه قیمت تیرچه پیش تنیده نسبت به دیگر تیرچه ها

خرید و قیمت تیرچه پیش تنیده نسبت به دیگر تیرچه ها بسیار مناسب تر می باشد و مزایای بسیار زیادی را هم برای ما به همراه دارد. با خرید این محصولات می توانید تا سقف ۵۰ درصد نسبت به دیگر تیرچه های مشابه در هزینه خودتان صرفه جویی کنید که بسیار مناسب می باشد. همچنین مصرف بتن کارگاهی شما با خرید تیرچه پیش تنیده تا حد زیادی کاهش می یابد. شما با خرید این تیرچه ها می توانید تا ۲۵ درصد در مصرف بتن کارگاهی خودتان صرفه جویی نمایید. شما می توانید در داربست های اجرایی یا همان چوبست های خودتان هم در کارگاه با استفاده از تیرچه های پیش تنیده در حدود حداقل ۵۰ درصد صرفه جویی داشته باشید که نرخ بسیار بالایی می باشد.

بارگیری تیرچه پیش تنیده

بارگیری تیرچه پیش تنیده

شما با استفاده از تیرچه های پیش تنیده شده دیگر نیازی به استفاده از میلگرد های ممان منفی ندارید و این مورد باعث می شود تا هزینه شما به شدت کاهش پیدا کند. شما با وجود تیرچه های پیش تنیده شده از بتن خشک استفاده می کنید که باعث می شود نسبت آب به سیمان شما به حداقل برسد. استفاده از این تیرچه باعث می شود تا سازه شما سبک تر شود. شما در این تیرچه از بتن هایی استفاده می کنید که از بتن اعلا با مقاومت بالا و فولاد تولید اروپا با کیفیت بسیار خوب و با داشتن مقاومت کششی استفاده می کنید اما قیمت بسیار پایینی را پرداخت می کنید. سازه هایی که شما با تیرچه های پیش تنیده می سازید از عمر بسیار طولانی تری برخوردار هستند. البته باید دقت کنید تیرچه های خریداری شده توسط شما تاییدیه لازم را از سازمان تحقیقات و مسکن و شهر سازی داشته باشند. تیرچه های بدون تاییدیه ممکن است استاندارد نباشند.

تیرچه های پیش تنیده در بازار ایران

تیرچه های پیش تنیده به ویژه مدل های بتنی آن ها در حال حاضر از محصولات پر فروش بازار ایران به شمار می رود. این محصولات را در اکثر سازه های ایرانی می توان مشاهده کرد. اما هنوز هم این مدل از تیرچه پیش تنیده در ایران با دو مشکل عمده رو به رو می باشد. اولین اشکالی که در این مورد وجود دارد مربوط به روش اجرای تیرچه پیش تنیده می باشد که از تیرچه پیش تنیده ساخته می شود. این سقف ها تا حدودی نسبت به تیرچه بلوک گران تر بوده و قالب بندی بیشتری را نیاز دارد. دومین مورد نیاز به بتن با مقاومت بالا می باشد که فعلا توان تولید انبوه این نوع بتن در کشور ما وجود ندارد.

تست تیرچه پیش تنیده

تست تیرچه پیش تنیده

اما اگر بخواهیم مجموعا در نظر بگیریم استفاده از این تیرچه ها در کشور ما به ویژه از نظر اقتصادی می تواند بسیار مفید باشد. این تیرچه بهترین روش بالا بردن کیفیت سقف ها می باشد و باعث می شود تا ما هزینه کمتری را پرداخت کنیم و موجب جلوگیری از توقف بسیار از پروژه های ساختمانی که مشکلات مالی دارند می شود. این تیرچه ها نیاز به تیم های تخصصی ندارد و همان کسانی که قبلا با استفاده از روش خرپایی و تیرچه بلوک کار می کردند می توانند با این تیرچه ها هم کار کنند. این مسئله می تواند با توجه به هزینه کمتر مورد توجه سرمایه گذاران ایرانی نیز قرار بگیرد. از طرف دیگر معماران و طراحان نیز از درگیری با جزئیات بیهوده و خسته کننده کارشان آسوده می شوند و می توانند کیفیت کار را بسیار بیشتر افزایش دهند.

چرا با وجود این همه مزایا باز هم قیمت تیرچه های پیش تنیده کم است؟

دلایل زیادی را می توان برای این مورد که این مدل از تیرچه پیش تنیده با وجود کیفیت و مزایای بالا از قیمت کمی برخوردارند عنوان کرد اما دو دلیل عمده در این میان وجود دارد. اولین دلیل ارزان بودن این تیرچه ها را می توان تولید انبوه و تمام اتوماتیک آن ها دانست که موجب کاهش در هزینه ها می شود. دومین مورد را می توان در مقاومت این تیرچه ها دانست. مقاومت بالا و کششی این تیرچه پیش تنیده باعث می شود تا نیاز به بسیاری از مصالح در آن ها کاهش یابد و در نتیجه قیمت این تیرچه نسبت به دیگر تیرچه ها کمتر باشد.

 

منبع: https://www.nbmcw.com