شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که روش اجرای سقف با استفاده از تیرچه پیش تنیده چگونه انجام می شود؟. اجرای سقف به وسیله تیرچه پیش تنیده را تا حدودی می توان نزدیک به اجرای سقف با به کارگیری تیرچه خرپایی دانست که اکثر پیمانکاران شیوه کار کرد با آن را به خوبی می دانند و نسبت به آن آشنایی دارند. برای اجرای سقف با تیرچه های پیش تنیده ۱۵ سانتی متر از کل بخش بتنی تیرچه پیش تنیده را از هر جایی وارد تیر شده و باعث می شود تا بلوک های پر کننده بین تیرچه ها قرار بگیرند. حال آرماتور را بر روی تیرچه ها و تیر ها انداخته و میلگرد حرارتی را بر روی سقف می بندیم تا عمل بتن ریزی به خوبی انجام شود و مشکلی در این میان پیش نیاید.

برای محاسبه و اندازه گیری تیرچه برای دو سر مفصل نیازی به استفاده از آرماتور ممان منفی نمی باشد. همینظور استفاده از میلگرد اودکا برای محاسبه الزامی ندارد ولی از جهت اینکه ممکن است کیفیت بتن در زیر سقف پایین باشد و این مسئله ممکن است خطر آفرین شود بهتر است از آن استفاده شود. یکی دیگر از مواردی که در اجرای سقف با تیرچه های پیش تنیده اهمیت دارد وزن این تیرچه ها می باشد که باید نسبت به آن ها حساس بود. وزن تیرچه پیش تنیده در هنگامی که قصد داریم آن ها را نصب نماییم، از تیرچه های خرپایی قدیمی بیشتر است و باید برای نصب آن ها دقت بیشتری به خرج داد. برای نصب این تیرچه های سنگین توصیه می شود از جرثقیل استفاده شود تا مشکلی برای افراد پیش نیاید و همینطور وزن آن به طوری است که انسان به سختی می تواند این تیرچه ها را به راحتی جابه جا نماید. پس حتما به توصیه ها در این زمینه دقت لازم را داشته باشید.

تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده

چرا وزن تیرچه پیش تنیده در هنگام اجرا بیشتر از تیرچه خرپایی است؟

حال این مسئله پیش می آید که چرا وزن تیرچه پیش تنیده در هنگام اجرا بر روی سقف زیاد می شود. اما دلیل اصلی این سنگینی وزن تیرچه این مورد می باشد که مقداری از بتن که در تیرچه فندوله ای پس از نصب و به صورت درجا در آن ریخته می شود ، در حالی که این اقدام برای تیرچه پیش تنیده قبلا در کارخانه انجام شده است. خوب است این نکته را هم خدمت شما توضیح دهیم که کیفیت بتنی که در کارخانه ریخته می شود نسبت به بتن درجا ریز کارگاهی  بیشتر می باشد و همچنین جالب است این نکته را هم بدانید که به خاطر بتن بیشتری که در تیرچه پیش تنیده وجود دارد مقدار قابل توجهی از آن که در حدود یک متر مکعب بتن در هر صد و بیست متر مربع از سقف است در مصرف بتن صرفه جویی می شود.

هزینه مقدار بتنی را که صرفه جویی شده است را می توان برای هزینه های دیگر نظیر هزینه جرثقیل صرف کرد تا به در ساخت و ساز به مشکلی هم نخورید. در واقع اگر بخواهیم در یک جمله کل مطلب را توضیح دهیم باید گفت که دلیل سنگینی این تیرچه ها بتن اضافه تر است و خود این بتن هزینه های دیگر ساختمان را می تواند به خوبی پوشش دهد و کمک اقتصادی برای شما هم باشد.

تاثیر تیرچه پیش تنیده در مقابله با آتش سوزی

یکی از مواردی که در اجرای تیرچه پیش تنیده در بتن ساختمان اهمیت دارد مقاومت آن در برابر آتش سوزی می باشد. بتن پیش تنیده مقاومت بالایی در برابر صدمات ناشی از آتش سوزی و دمای بالای همراه با آن را نشان می دهد و اغلب هم استفاده مجدد از عناصر ساختاری پس از آتش سوزی مجاز می باشد. در کل اگر می خواهید ساختمان مقاومی در برابر آتش سوزی داشته باشید حتما اجرای تیرچه پیش ساخته را در دستور کار خودتان قرار دهید و از آن در سازه خودتان استفاده نمایید تا کمتر دچار خسارت شوید و در امنیت زندگی کنید.

انبار تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده

روش اجرای تیرچه پیش تنیده بر اساس کدام آیین نامه انجام می شود؟

یکی از مسائلی که در اجرای تیرچه پیش تنیده مهم است محاسبات این نوع تیر می باشد. این مدل از تیرچه ها از حدود ۱۰۰ سال پیش در اجرای سقف خانه ها به کار می رفته رفته است و از مدل های تقریبا جدید تیرچه های بتنی به حساب می آید. در سال های اخیر استفاده از این تیرچه ها رواج بیشتری پیدا کرده است. ضوابط استفاده از این تیرچه پیش تنیده نیز همانند دیگر تیرچه های پیش ساخته در آیین نامه های داخلی و خارجی آورده شده است که بعض از آن ها را به اختصار برای شما توضیح می دهیم. یکی از آیین نامه هایی که درباره محاسبات این تیرچه ها وجود دارد،

الحاقیه آیین نامه آبا می باشد که در نشریه ۲۵۰ به توضیح آن پرداخته شده است. در این نشریه توضیحات و قوانینی درباره روش های پیش تنیده شدن ، افت های بلند و کوتاه مدت پیش تنیده و محاسبه قطعات بتنی پیش تنیده و یک سری مسائل جزئی دیگر از نظیر مقاومت این تیرچه ها بیان شده است. همچنین الحاقیه دیگری نیز با همین نام توسط نشریه ۳۸۸ جمع آوری و بررسی شده است که مبانی طراحی تیرچه ها و یک سری دیگر مسائل و ضوابط مربوط به آن را ارایه داده است. در نشریه ۸۲ هم آیین نامه ای درباره اجرای سقف های تیرچه و بلوک آمده است که درباره مشخصات مکانیکی و هندسی و راه های آزمایش کردن تیرچه پیش تنیده مواردی را بیان کرده است. در بندی که در این نشریه تحت عنوان تیرچه پیش تنیده آمده است، مشخصات هندسی و مکانیکی تیرچه ها را به طور کامل بیان کرده است.

همچنین در بند ۳-۲ آن درباره روش آزمایش و کنترل کیفیت درباره تیرچه پیش تنیده قوانین را مشخص نموده است. اما یکی دیگر از نشریه هایی که در این زمینه به بیان توضیحات پرداخته است، نشریه ۵۴۳ می باشد که عنوان آن دستورالعمل طراحی و اجرای سقف های تیرچه و بلوک می باشد. این نشریه از به روز رسانی سه نشریه ۸۲، ۹۴ و ۱۵۸ تهیه گردیده است. حتما در اجرای تیرچه پیش تنیده توضیحات آیین نامه ها را مطالعه نمایید.