تیرچه پیش تنیده ، تیرچه ای بتنی و تی شکل می باشد. بتن تیرچه پیش تنیده به وسیله کابل های مخصوص تحت فشار زیادی قرار می گیرد. این تیرچه ها بهترین جایگزین برای تیرچه های قدیمی و یا دیگر تیرچه ها می باشد. این تیرچه را به عنوان جایگزین تیرچه فندوله ای، تیرچه خرپایی، تیرچه پاشنه بتنی و همچنین تیرچه کرومیت به کار می برند و تیرچه پیش تنیده نسبت به تیرچه های یاد شده عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. به همین دلیل است که خرید تیرچه پیش تنیده توسط کارشناسان ساختمان سازی بسیار سفارش شده و در سال های اخیر نیز از فروش مناسبی برخوردار بوده است. دلایل زیادی برای خرید تیرچه پیش تنیده وجود دارد. این دلایل شامل مزایای این تیرچه ها، روش اجرای تیرچه پیش تنیده و مسائلی از این دست می باشد. البته این تیرچه ها معایبی نیز دارد که در ادامه مطلب گفته خواهد شد. اما همانطور که عرض کردیم، یکی از دلایل خرید این تیرچه ها شیوه های اجرای آن ها می باشد.

تست تیرچه پیش تنیده

این تیرچه ها یکی از متداول ترین نوع اجرای سقف های بتنی را دارند. به دلیل استاندارد نبودن دیگر تیرچه ها از قبیل خرپایی و کرومیت و همچنین تمایل تولید کننده ها به تولید تیرچه پیش تنیده، این تیرچه در حال حاضر مناسب ترین جایگزین تیرچه های قدیمی تر است. از عمده دلایل نا مناسب بودن خرید تیرچه های دیگر می توان به ضعف آرماتور های اصلی در آن ها اشاره کرد. همچنین نبود کاور بتنی از دلایل این خرید نکردن می باشد. عدم امکان نظارت مهندسین ناظر بر این تیرچه ها نیز دلیل دیگری می باشد که ما را از خرید دیگر تیرچه ها منصرف می کند. خرید تیرچه پیش تنیده هم البته درای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه درباره آن ها نیز توضیحاتی را خدمت شما سروران عرض خواهیم کرد.

مزایای خرید تیرچه پیش تنیده

مزایای زیادی که تیرچه پیش تنیده بتنی دارد باعث شده تا خرید آن ها نیز در بین مردم پرطرفدار تر باشد. این تیرچه ها ترک ندارند و بتن در آن ها تحت فشار قرار دارد. این تیرچه ها از بتن آرمه با دوام تر هستند. از تیرچه پیش تنیده می توان برای طول های طولانی نیز استفاده برده و در هزینه ساخت و ساز صرفه جویی نمود.
این تیرچه پیش تنیده را می توان به آسانی حمل و نقل نمود.استحکام و مقاومت بالای این مدل از تیرچه ها از دیگر مزایای فوق العاده آن ها می باشد. این تیرچه عمق خوبی را پوشش می دهند. وزن تیرچه پیش تنیده نیز مناسب است. این تیرچه تحرک ندارند، تغییر شکل در آن ها کمتر اتفاق می افتد و ظرفیت بالایی هم دارند.
نگهداری این تیرچه هزینه کمی دارد. مقاومت تیرچه پیش تنیده در برابر آتش و خوردگی فولاد بسیار بالا می باشد.
این تیرچه ها نیاز به فولاد کمتری دارند که از نظر اقتصادی بسیار خوب است. این تیرچه ها برای حفظ آب بسیار موثر تر هستند. این تیرچه ها قابلیت این را دارند که فضای طبقه و پارکینگ را افزایش دهند. این تیرچه با قرار دادن رابط هایی بین واحد ها فشرده سازی را کمتر می کنند و به افزایش انتقال بار کمک می کنند. بارهای مرده در تیرهای بتونی پیش تنیده شده خنثی هستند و فشار و مصرف فولاد را تا حد زیادی کاهش می دهد.

32432f

این تیرچه ها برای ساختمان های مرتفع بسیار مناسب هستند. سازه هایی که برای نگهداری از مایع بزرگ ساخته شده اند همگی از تیرچه های پیش تنیده ساخته شده اند. این تیرچه ها از مزایای اقتصادی فراوانی هم برخوردار هستند. خرید تیرچه پیش تنیده باعث می شود تا هزینه شما برای خرید تیرچه ساختمان با کاهش ۵۰ درصدی روبه رو شود.
این تیرچه ها امکان اجرا تا دهانه ۱۲ متری دارد و باعث حذف ستون های میانی ساختمان می شود. تیرچه های پیش تنیده بر اساس تکنولوژی روز کشور های اروپایی تولید می شود و از قوانین آن ها تبعیت می کند. خرید تیرچه پیش تنیده از هر جهت به آن نگاه کنید سود فراوانی را برای شما به همراه می آورد. البته مشخص و واضح است که این تیرچه ها نیز مانند هر چیز دیگری که انسان ساخته معایبی هم دارد که در ادامه مطلب به برخی از معایب آن اشاره خواهیم کرد.

معایب تیرچه پیش تنیده

انبار تیرچه پیش تنیده

این تیرچه ها به علت این که در جان تیرچه نیز بتن دارند سنگین تر از تیرچه های معمولی می باشند که البته با کاهش مصرف بتن ریزی درجا این قضیه از نظر مالی جبران می شود . البته در وزن نهایی سازه این تیرچه در مقایسه با تیرچه های دیگر سقف را در هر متر مربع ۷ کیلو سبک تر میکند و تیرچه پیش تنیده در سبک سازی سازه نقش دارد . و سنگینی آن فقط در هنگام اجرا آن هم به علت داشتن بتن در قسمت جان تیرچه محسوس است .
توصیه میشود حتما از جرثقیل و تاور برای جابجایی و اجرای تیرچه ها استفاده شود

با وجود مزایا و معایب گفته شده، آیا تیرچه پیش تنیده را بخریم؟

در این مطلب سعی شد تا بخشی از مزایا و معایب تیرچه پیش تنیده برای شما گفته شود. در مجموع می توان گفت مزایای این تیرچه ها از معایب آن بیشتر است. اما درباره این که این تیرچه ها را بخریم یا نه باید نگاه به نیاز ساختمان خودمان داشته باشیم. اگر ساختمان ما با خرید تیرچه پیش تنیده از استحکام بیشتری برخوردار می شود حتما از این نوع تیرچه در ساخت و سازمان استفاده کنیم. در کل ما پیشنهاد می کنیم با توجه به صنعت پیشرفته تیرچه پیش تنیده از آن برای مستحکم تر کردن ساختمان های خودتان استفاده نمایید. این تیرچه از بهترین نوع تیرچه هایی می باشند که در سال های اخیر تولید شده اند و در کشور های زیادی از آن ها استفاده می شود.