جهت اطلاع از قیمت و نحوه راه‌اندازی خط تولید تیرچه پیش تنیده با شماره ۰۹۱۲۵۶۶۷۸۱۷ تماس بگیرید. 

 

 

مقدمه ای بر تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده از جمله محصولات پیش ساخته بتن است که با استفاده از تکنولوژی پیش تنیدگی تولید می شود. برای ساخت و تولید تیرچه پیش تنیده از وایرهای فولادی برای تحت فشار قرار دادن بتن استفاده می کنند. همچنین برای آنکه فرآیند عمل آوری بتن به شکلی کاملا اصولی انجام شود، لازم است که تولید تیرچه پیش تنیده در کارخانه و توسط دستگاه های تمام اتوماتیک انجام شود.

تیرچه پیش تنیده نسبت به سایر تیرچه های کرومیت، بتونی و خرپایی از مقاومت بالایی برخوردار است و همچنین می تواند بر خلاف سایر تیرچه های بتنی انواع فشارهای کششی و خمشی وارد بر سازه را تحمل کند؛ لذا با توجه به مزیت های کاربردی و اقتصادی که تیرچه های پیش تنیده برای پروژه های ساخت و ساز به همراه دارند، امروزه اغلب مهندسین و پیمانکاران از این تیرچه ها برای ساخت سازه ها استفاده می کنند.

تولید انبوه تیرچه پیش تنیده

از آنجا که تولید تیرچه پیش تنیده در کارخانه ها انجام می شود؛ لذا این محصول نیز مانند تمام محصولات صنعتی دارای خط تولید ویژه ی خود می باشد. در نتیجه با شناخت خط تولید تیرچه پیش تنیده می توان با نحوه ساخت و تولید این تیرچه آشنا شد و مشخصات تیرچه پیش تنیده، کاربرد و مزایای این تیرچه را بهتر درک کرد.

خط تولید تیرچه پیش تنیده

خط تولید در اصل یک فرآیند پیوسته و پی در پی برای تولید محصولات یا فرآوری مواد اولیه و خام می باشد که در کارخانه ها و کارگاه ها اجرا می شود. برای ساخت و تولید تیرچه پیش تنیده لازم است بتن طی دو مرحله فرآوری شود تا به مقاومت نهایی خود برسد؛ بنابراین مانند سایر محصولات صنعتی برای تولید و ساخت تیرچه پیش تنیده نیز به یک خط تولید مناسب نیاز داریم.

فرآیند تولید و ساخت تیرچه پیش تنیده معمولا در دو مرحله انجام می شود و در هر دو مرحله سعی داریم با استفاده از نیروی پیش تنیدگی بتن را فرآوری و به مقاومت بالای c35 برسانیم. در نتیجه برای آنکه روند فرآوری بتن به بهترین نحو انجام شود، لازم است در کارخانه ها یا کارگاه ها یک خط تولید برای ساخت تیرچه های پیش تنیده ایجاد کرد. همچنین با احداث یک خط تولید مناسب برای تیرچه پیش تنیده در کارخانه، به راحتی می توان تولید این تیرچه ها را افزایش داد.

در مرحله اول از تولید تیرچه پیش تنیده، پیش از ریختن بتن داخل قالب های مخصوص، وایرهای فولادی توسط جک ها و لنگرهای خمشی کشیده می شوند تا به مقاومت نهایی خود برسند، سپس فرآیند بتن ریزی انجام می شود و وایرها دوباره برای ایجاد پیوستگی میان بتن و وایرهای فولادی، کشیده و مجددا رها می شوند. در واقع از نیروی پیش تنیدگی که وایرها پس از رها شدن در بتن ایجاد می کنند، برای فرآوری بتن استفاده می کنند.

انبار تیرچه پیش تنیده

در خط تولید تیرچه پیش تنیده معمولا تمام مراحل فرآوری بتن توسط دستگاه اکسترودر یا اسلیپ فرمر انجام می شود تا بتن بدون هیچ گونه خطایی به مقاومت حداکثر ۵۵۰ کیلوگرم نیرو بر سانتی متر مربع برسد. دستگاه اکسترودر با استفاده از بخار و حرارت به فرآوری بتن سرعت می بخشد و در تولید مقطعی تیرچه پیش تنیده موثر است.

بررسی های لازم در خصوص تولید تیرچه پیش تنیده

همانطور که گفتیم برای ساخت تیرچه پیش تنیده به جای میلگرد، از سیم ها یا وایرهای فولادی استفاده می شود؛ زیرا برای فرآوری بتن به نیروی کشسانی این وایرها نیاز داریم. در نتیجه باید گفت که بتن و وایرهای فولادی مواد اصلی و سازنده ی تیرچه های پیش تنیده می باشند. با توجه به آنکه برای بالا بردن مقاومت و استحکام سازه ها از تیرچه پیش تنیده استفاده می کنند؛ لذا باید به کیفیت وایرها و بتن توجه کرد.

برای تولید تیرچه پیش تنیده همانطور که راه اندازی یک خط تولید مناسب ضروری می باشد، توجه به کیفیت و استحکام مواد اولیه و مصرفی تیرچه ها نیز امری حیاتی و ضروری می باشد. معمولا در تیرچه های پیش تنیده از وایرهای فولادی با مقاومت حداقل ۱۷۵۰۰ کیلوگرم نیرو بر سانتی متر مربع استفاده می کنند و با توجه به قالب های مخصوص تولید تیرچه ها، دستگاه های فرآوری بتن و ابعاد تیرچه ی تولیدی اندازه ی دانه های بتن را مشخص می کنند؛ اما کیفیت بتن نیز توسط کارشناسان بررسی و محاسبه می شود.

وایرهای فولادی

در نتیجه می توان گفت قبل از آنکه فرآیند تولید تیرچه پیش تنیده در خط تولید آغاز شود، وایرهای فولادی و مرغوبیت بتن توسط کارشناسان و مهندسین بررسی می شود و سپس براساس محاسبات انجام شده خط تولید تیرچه پیش تنیده شروع به کار می کند.

خط تولید تیرچه پیش تنیده

فرآیند بازررسی و بررسی کیفیت تیرچه های پیش تنیده پس از خروج محصول نهایی از خط تولید، در واقع سومین مرحله ی ساخت و تولید این تیرچه ها محسوب می شود. کیفیت، مقاومت و استحکام تیرچه ی پیش تنیده طبق استاندارهای ملی و قوانین ساختمانی توسط کارشناسان بررسی می شود تا تیرچه ها در بهترین کیفیت و مقاومت در سازه ها استفاده شوند.

نکات مهم در خصوص تولید تیرچه پیش تنیده

همانطور که گفته شد امروزه در اغلب پروژه های عمرانی برای افزایش مقاومت سازه ها از تیرچه های پیش تنیده استفاده می شود، لذا تیرچه های پیش تنیده باید استانداردهای بین المللی لازم را داشته باشند تا بتوانند انواع بارهای اجرایی و بارهای مرده ی وارد بر سازه را تحمل کنند، به همین منظور از خط تولیدهای پیشرفته و مجهز برای تولید تیرچه های پیش تنیده استفاده می شود تا تیرچه ها مطابق استانداردهای بین المللی و قوانین ساختمانی تولید شوند.

همچنین در خصوص تولید تیرچه پیش تنیده چند نکته مهم و ضروری وجود دارد که در ادامه شرح می دهیم:

  • در زمینه ی تامین ایمنی تیرچه ها، لازم است که پس از انجام فرآیند بتن ریزی، جک ها یا لنگرهای خمشی که زیر تیرچه ها قرار دارند، به مدت ۱۰ در جای خود نگه داشته شوند.
  • پس از خروج تیرچه های تولید شده از خط تولید، لازم است تیرچه ها در انبار به صورت جداگانه کنار هم قرار گیرند. در واقع باید از قرار دادن تیرچه ها روی هم خودداری شود؛ زیرا روی هم قرار گرفتن تیرچه ها منجر به ترک خوردن بتن می شود.
  • به منظور جلوگیری از ترک خوردن بتن تیرچه پیش تنیده، می توان از میلگردهای حرارتی استفاده کرد. در واقع میلگردهای حرارتی منجر به یکپارچه شدن سطح بتن می شوند.

منابع:

http://en.m.wikipedia.org