خوشحالیم که می توانیم پارهای از توضیحات را در رابطه با تیرچه پیش تنیده و شناخت آن خدمت شما خوانندگان محترم ارائه کنیم
شرکت صنایع بتن پیش تنیده ایرانیان مفتخر است که اعلام کند اولین شرکت در ایران است که موفق شده است بعد از انقلاب اسلامی اقدام به احداث و بهره برداری از دو کارخانه تیرچه پیش تنیده نماید. و همچنین احداث دو کارخانه جدید با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد را در حال حاضر در دست اقدام دارد.
هلدینگ صنایع بتن پیش تنیده ایرانیان بر اساس یک مجموعه دانش بنیان تاسیس گردیده که بر پایه بومی سازی ماشین آلات و دستگاه های تولیدی اصرار ورزیده و به موفقیت در ایرانیزه کردن ماشین آلات تولیدی آلمانی دست یافته است.
تیرچه پیش تنیده ایران
شرکت صنایع بتن پیش تنیده ایرانیان با همکاری علمی با دانشگاه های اروپایی و شرکت لیندنبرگ آلمان در عرصه تکنولوژی تولید دستگاه های تولید تیرچه پیش تنیده گام های بلند و موفقی را در راستای بومی سازی این محصول برداشته و در جهت پیشبرد دانش و تکنولوژی روز دنیا در تولید قطعات بتنی پیش تنیده، گام بر میدارد.
این همکاری علمی با شرکت لیندنبرگ منجر به اتفاق افتادن دو پیشرفت تکنولوژی و علمی گردیده است هم برای شرکت صنایع بتن پیش تنیده ایرانیان و هم برای شرکت طرف همکاری آلمانی. از آنجایی که این نوع همکاریهای علمی برای هر دو طرف آگاهی و دانش را به ارمغان خواهد آورد قاعدتاً یک پیشرفت علمی منطقی را برای طرفین ایجاد می نماید.
در این خصوص بعد از تبادل اطلاعات بین طرفین و در نتیجه آن پیشرفت فوق الذکر به این صورت رقم زده شد که صنایع بتن پیش تنیده ایران موفق به ساخت دستگاه های اکسترودر و اسلیپ فورمر به صورت صددرصد بومی و ایرانی گردید و در قبال این موفقیت شرکت صنایع بتن پیش تنیده ایرانیان موفق شد با تکیه بر دانش علمی واحد R & D این شرکت در جهت افزایش راندمان تولید تغییراتی را ایجاد کرد.
نتیجه همکاری تیرچه پیش تنیده ایرانیان با شرکت لیندنبرگ
و اما ماحصل این همکاری به وجود آمدن روش تولیدی مبتنی بر آخرین دانش فنی روز دنیا شد که تولید تیرچه های پیش تنیده در ایران را دگرگون کرد. تولید این نوع از تیرچه قریب ۵۰ سال در دنیا سابقه دارد و در ایران نیز نزدیک به چهل سال مسبوق به سابقه می باشد که در نتیجه ورود این تکنولوژی و بومی سازی آن توسط شرکت صنایع بتن پیش تنیده ایرانیان به کشور عزیزمان محصولی پا به بازار عرضه و تقاضا کشور گذاشت که از حیث کیفیت ساخت و تولید با بهترین های تولید شده در دنیا قادر به برابری و شانه به شانه رقابت کردن می باشد.
این برگ از دفتر افتخاراتی است که توسط شرکت صنایع بتن پیش تنیده ایرانیان به مجموعه افتخارآفرینان کشور در عرصه تولید اضافه گردیده است. و اما اگر از مقوله دستاوردی که مفتخریم و به خود می بالیم که عرصه ورود آن را به کشور عزیزمان ایران توسط هلدینگ تیرچه پیش تنیده ایران فراهم کرده ایم بخواهیم بگذریم، باید به تغییراتی که این تکنولوژی جدید در روند تولید تیرچه های پیش تنیده به وجود آورده است نیز اشاره کرد و توضیحات کافی را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم.
قلاب یا برشگیر در تیرچه های پیش تنیده
اولین دستاوردی که به ارمغان آورد این بود که آخرین استانداردها و آیین نامه های تدوین شده تاکید بسیار زیادی بر این داشتند که در خط تولید تیرچه های پیش تنیده با دهانه های بارگذاری بزرگ حتماً و الزاما باید وایر زیگزاگ متصل در دو سر تیرچه قبل از بتن ریزی توسط دستگاه اکسترودر نصب و اجرا شده باشد، توجه داشته باشید وایر زیگزاگ متصل (نه منقطع) که این الزام شاید ساده به نظر برسد ولی در محاسبات جهت خنثی کردن نیروی برشی در دو سر تیرچه هنگام بارگذاری و بتن ریزی اهمیت به سزایی را دارد و این مهم بر تمام مهندسین و کارشناسان سازه پوشیده نیست و الزام نصب برش گیر در تیرچه های دهانه بلند نکته استاندارد تخصصی و به روز جهانی در تولید تیرچه های پیش تنیده می باشد.
پس از توضیحات فوق واضح است که دستاورد همکاری علمی با شرکت آلمانی تولید دستگاههای اکسترودر و اسلیپ فورمرهایی با آخرین متد و تکنولوژی روز می باشد که قادر است تیرچه هایی را در طول خط بتن ریزی نمایند که از قبل برش گیر در روی وایرهای بالایی و پایینی ان نصب شده باشد و سپس بتن ریزی انجام می گردد. البته این موضوع قابل به عرض می باشد که شرکت هایی که نمی توانند در طول تیرچه های تولیدی خود برش گیر قرار دهند و تیرچه های تولیدی توسط آنها فاقد وایر برش گیر می باشد دارای تقصیر نبوده و نمیتوان آن ها را متقلب قلمداد کرد زیرا دستگاه ها و خط تولیدی را که این شرکت ها و استفاده میکنند مربوط به ۵۰ سال و اندی پیش می باشد که در آن زمان تحقیقات، تکنولوژی و آیین نامه ها هنوز به این مرحله نرسیده بودند.
تقلب در تولید تیرچه های پیش تنیده
ولی ایراد کار در این است که متاسفانه این شرکت ها به دلیل اهمیت ندادن به الزامات و سهل انگاری در عدم رعایت استاندارد ها و آیین نامه ها حاضر به آپدیت و هزینه کردن جهت ایجاد بستر مناسب و دستگاههای بهروز در محل های تولید خود نمی باشند و اصرار بر تولید به روش منسوخ شده میباشند. اما در همین راستا جدا از این گونه شرکتها هستند کارخانجات دیگری که متاسفانه گناه تقلب متوجه آنها می باشد زیرا به دلیل عدم به روزرسانی دستگاه ها و به دلیل هزینه گزاف اقدام به قرار دادن زیگزاگ منقطع در تیرچه های خود می نمایند.
توجه بفرمایید زیگزاگ به صورت منقطع روند این کار به این صورت است که پس از تولید تیرچه هنگامی که دستگاه مقداری به جلو حرکت کرد و تیرچه های تولید شده در پشت دستگاه باقی گذاشت اقدام به فرو کردن تکه هایی از وایر که قبلا خم شده و به صورت یک خم یو شکل درآمده است در داخل بتن می نمایند و این وایرهای خم شده را اصطلاحاً در داخل تیرچه می کارند و به همین ترتیب چند عدد از این نوع وایر را پشت سر هم در دو کله تیرچه می کارند که پس از خشک شدن و فرآوری به مشتری اعلام خواهند کرد که تیرچه های تولیدی توسط ایشان دارای برش گیر می باشد.
متاسفانه شاید خوانندگان این مقاله ندانند که این کار چگونه یک تقلب بزرگ در تولید تیرچه های پیش تنیده می باشد که در ادامه به شما توضیح داده خواهد شد که چرا در هنگام تهیه تیرچه، این مسئله باید مورد توجه به خاص شما قرار بگیرد.
دلیل وجود برش گیر در دو سر تیرچه ها
دلیل وجود برش گیر در دو سر تیرچه ها، همانطور که قبلاً به شما توضیح داده شد جهت خنثی کردن نیروی برشی در دو انتهای تیرچه هنگام بارگذاری می باشد که با تکنولوژی جدید این امکان وجود دارد که برش گیرها قبل از بتن ریزی در خط نصب شده و سپس بتن ریزی انجام میشود و روند کیورینگ همانند سایر قسمت های تیرچه در محل برش گیر نیز اعمال میشود.
پس به شما تیرچه ای همگن و یکنواخت طبق استانداردها و آیین نامه های بین المللی تحویل داده میشود. اما در تیرچه هایی که وایرهای منقطع را به صورت یک عدد زیگزاگ تکی به دنبال هم در روی تیرچه می کارند مسئله حائز اهمیت این است که این عمل نه تنها برای تیرچه نقش برش گیر را ایفا نخواهد کرد بلکه باعث تضعیف تیرچه از همان قسمت می گردد و دلیل این مسئله این است که تیرچه پیش تنیده را باید الزاما با بتن عیار ۴۵۰، فاقد اسلامپ تولید کرد که با دستگاه اکسترودر ریخته می شود و هنگامی که شما قطعه ای را مثل وایر داخل تیرچه فرو می کنید؛ بتن فاقد آب به طور کامل قطعه ورودی را در بر نگرفته و یک اتصال ناقص ایجاد میکند که این مسئله باعث تضعیف تیرچه و در نتیجه ترک برداشتن تیرچه از همان نقطه کاشت در هنگام بارگذاری می شود. که متاسفانه باعث عدم استحکام و اطمینان کافی می گردد.
برای همین است که به تولید کنندگانی که از این دست مسائل را در تولید سادهانگارانه انجام میدهند متقلب گفته میشود چون مدعی نبودن و انجام ندادن این تقلب در تیرچه های پیش تنیده تولیدی بهتر از این است که خدایی نکرده با تضعیف تیرچه با عمل کاشت وایر باعث ایجاد اتفاقی در پروژه ها شویم. متاسفانه این عمل نه تنها باعث افت و کاهش اطمینان در مشتریان تیرچه پیش تنیده می شود بلکه توهین به شعور مصرفکنندگان تلقی می گردد.